Čo je ekonomický kalendár?

Ekonomický kalendár je harmonogram s dátumami významných udalostí a správ, ktoré môžu ovplyvniť pohyb jednotlivých cien cenných papierov alebo trhov ako celku. Investori a obchodníci používajú ekonomický kalendár na plánovanie obchodov a prerozdelenie portfólia, a taktiež pri pozorovaní grafov a ukazovateľov, ktoré môžu byť týmito udalosťami ovplyvnené. Ekonomický kalendár pre rôzne krajiny je k dispozícii zadarmo na viacerých webových stránkach o finančných trhoch, vrátane našej.

Ekonomický kalendár

Finančné rozdielové zmluvy sú zložité nástroje a sú spojené s vysokým rizikom rýchlych finančných strát v dôsledku pákového efektu. Pri obchodovaní s finančnými rozdielovými zmluvami dochádza k finančným stratám na 74 % až 89 % účtov retailových investorov. Mali by ste zvážiť, či chápete, ako finančné rozdielové zmluvy fungujú, a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko, že utrpíte finančné straty.

Prečo traderi sledujú ekonomický kalendár?

Ekonomické kalendáre sa zvyčajne zameriavajú na plánované vydania správ o hospodárstve pre danú krajinu. Medzi príklady udalostí, ktoré sú uvedené v ekonomickom kalendári, patria týždenné vyhlásenia o nezamestnanosti, plánované zmeny úrokovej sadzby, pravidelné správy centrálnych bánk, prieskumy ekonomického sentimentu pre konkrétne trhy a stovky ďalších druhov udalostí. Väčšina vymenovaných udalostí spadá do jednej z dvoch kategórií:

  1. projekcie budúcich finančných alebo ekonomických udalostí
  2. alebo správy o posledných finančných alebo ekonomických udalostiach.

Obchodníci a investori sa spoliehajú na to, že ekonomický kalendár im poskytne informácie o obchodných príležitostiach. Často načasujú pohyb do alebo z pozícií, ktorý korešponduje s oznámením nejakej udalosti. Riadiť sa ekonomickým kalendárom môže byť obzvlášť výhodné pre obchodníkov, ktorí chcú zaujať krátke pozície. Ak trader správne odhadne povahu oznámenia, môže pozíciu otvoriť bezprostredne pred plánovaným oznámením a potom ju do niekoľkých hodín od oznámenia uzavrieť.

Real Time Economic Calendar provided by Investing.com.

Zorientujte sa v ekonomickom kalendári

Ekonomické kalendáre sú k dispozícii zadarmo na webových stránkach venovaných financiám a ekonomike. Tieto kalendáre sa však medzi jednotlivými webmi líšia, a hoci sa označuje ako „ekonomický kalendár“, skutočné zoznamy udalostí v kalendári závisia od zamerania webovej stránky, ktorá ho ponúka a od udalostí, o ktoré by používatelia daného webu pravdepodobne mali záujem. Napríklad, mnohé webové stránky zobrazujú ekonomický kalendár o udalostiach v Spojených štátoch, pretože tieto udalosti majú veľký dopad na trh. Existujú však aj iné stránky, ktoré umožňujú používateľom zostaviť si vlastný ekonomický kalendár pomocou filtrov na zobrazenie alebo skrytie udalostí.

Pri prvom pohľade vás môže ekonomický kalendár kvôli veľkému množstvu udalostí vystrašiť. Sú všetky udalosti a ukazovatele dôležité pre obchodovanie? Odpoveď je nie. Nie každá udalosť v ekonomickom kalendári rozhýbe trh. Kalendáre majú zvyčajne sekciu, ktorá zobrazuje volatilitu indikátora. Inými slovami, ide o pravdepodobnosť dopadu udalosti na trhy. Je zobrazená v 3 farbách:

  • zelená: malá volatilita ( jeden býk) = správa  s malým dopadom na trh
  • oranžová: stredná volatilita ( dvaja býci)  = správa so stredným dopadom na trh
  • červená: vysoká volatilita (traja býci) = správa s vysokým dopadom na trh

Aj keď tieto bezplatné kalendáre môžu byť užitočným nástrojom ako začať, väčšina traderov si prispôsobuje svoj vlastný kalendár na základe typov obchodov, ktoré uprednostňujú, a tried aktív a regiónov, o ktoré majú záujem. Okrem toho, prispôsobený ekonomický kalendár nie je obmedzený iba na správy vlády a centrálnych bánk. Trader si môže napríklad vytvoriť ekonomický kalendár týkajúci sa hlavných správ o regiónoch produkujúcich ropu a zároveň zahrnúť týždennú správu o stave ropy. Týmto spôsobom sa ekonomický kalendár stáva prispôsobiteľným obchodným nástrojom.

Najdôležitejšie ekonomické indikátory:

Index spotrebiteľskej dôvery (CCI)

Mesačná správa o prieskume viac ako 5000 domácnosti. Meria priemernú dôveru spotrebiteľa a kúpnu silu ( napr. drastický pokles dôvery spotrebiteľa môže indikovať slabnúcu ekonomiku).

Index spotrebiteľských cien (CPI, ISP)

Štatistický odhad, ktorý meria zmeny cien služieb a spotrebiteľského tovaru. CPI (ISP) meria infláciu, monitoruje zmeny cien vo viac ako 200 kategóriach.

Objednávky tovaru dlhodobej spotreby

Mesačný indikátor budúcej výrobnej aktivity s indikáciou nových objednávok tuzemskými výrobcami pre prichádzajúce dodávky tovaru dlhodobej spotreby.

Index nákladov práce (ECI)

Štvrťročný ekonomický indikátor, ktorý ukazuje stúpajúcu a klesajúcu tendenciu v nákladoch práce. Meria infláciu platov, miezd a príspevkov hradených zamestnávateľmi v USA.

Hrubý domáci produkt (HDP)

Zaznamenáva ekonomický rast zeme a je určený výstupom produktov, príjmov a výdajov. HDP často koreluje so životnou úrovňou. To je tržná hodnota všetkého tovaru a služieb vyrobených v danej zemi v priebehu určitého časového obdobia.

Deflátor HDP

Miera cenových úrovní pre všetky výroby a služby v ekonomike. Použitie deflátora vám pomôže vypočítať rozdiel medzi nominálnym a reálnym HDP.

Priemyselná výroba (IP)

Ukazovateľ zmeny produkcie v priemysle (napr. výroba, ťažba). Zaznamenáva priemyselnú kapacitu zeme.

Priemyselná výroba a využitie kapacít (IPCU)

Ukazovateľ, ktorý je vydaný americkým Federálnym rezervným systémom. Každý mesiac meria ekonomickú aktivitu, ktorá zobrazuje údaje za predchádzajúci mesiac v celkovej výške priemyselnej produkcie USA. IPCU može navádzať k nákupu alebo predaju v určitých odvetviach.

Medzinárodný obchod (obchodná bilancia)

Meria rozdiel dovozu a vývozu všetkého tovaru a služieb. Zmeny v dovozu a vývozu, spolu s úrovňou medzinárodnej obchodnej bilancie naznačujú trendy na trhu.

Inštitút pre ekonomický výskum (IFO)

Obchodný prieskum na základe najnovších hospodárskych údajov viac než 7000 nemeckých obchodných lídrov.

Národná asociácia pre nákupný manažérsky index (NAPM)

Meria ekonomiku obecne a výrobné odvetvie zvlášt. Zhrňuje prieskum viac než 250 spoločností vo všetkých štátoch USA a porovnáva dáta výroby, nových objednávok a zamestnanosti.

Zamestnanosť (Non-farm Payroll)

Mesačná správa vydaná americkým ministerstvom práce, ktorá poskytuje štatistické údaje o aktuálnom stave trhu práce v USA. Používa sa tiež k predpovedi budúcej úrovne hospodárskej činnosti.

Index cien výrobcov (PPI)

Často používaný ekonomický ukazovateľ, ktorý meria priemerné zmeny predajných cien prijatých od tuzemských výrobcov v oblasti výroby, baníctva, elektroniky a poľnohospodárstva.

Nákupný manažérsky index (PMI)

Zaznamenáva ekonomické aktivity a zobrazuje percento zamestnancov spoločností /obchodov zodpovedných za zaobstáranie tovaru a služieb (tj. nákupných manažérov) v určitom hospodárskom odvetví. PMI nad 50 obvykle označuje rozšírujúce hospodárstvo, zatiaľ čo PMI o niečo nižšie než 50 znamená ekonomický pokles.

Maloobchodné tržby

Mesačná správa, ktorá meria výdaje spotrebiteľov (zásadný ukazovateľ HDP v USA). Ako včasný ukazovateľ hrubých spotrebiteľských výdajov, môže byť použitý k okamžitému posúdeniu smeru ekonomiky.

Tankan (Prieskum ekonomiky)

Štvrťročný obchodný prieskum vydaný Bank of Japan o stave japonskej ekonomiky. Výrazne ovplyvňuje ceny mien a akcií a ako taký je považovaný za hlavný finančný ukazovateľ v Japonsku.

Miera nezamestnanosti

Percento nezamestnaných merané pomerom jednotlivcov, ktorí sú bez práce a ktorí sú ochotní pracovať v pomere celkového počtu jednotlivcov v pracovnej sile. Je to zaostávajúci indikátor, ktorý sa mení spolu s ekonomikou a ukazuje budúce úrokové sadzby a menovú politiku.

Brokeri, ktorí úspešne nasledujú dianie na trhu a sebavedome ponúkajú investičné možnosti podľa aktuálnej ekonomickej situácie

min. vklad 10 €

kompletne v slovenskom jazyku

Viac Info

minimálne poplatky

platforma v českom jazyku

Viac Info

obchodovanie bez provízii

24/7 zákaznícka podpora

Viac Info

Finančné rozdielové zmluvy sú zložité nástroje a sú spojené s vysokým rizikom rýchlych finančných strát v dôsledku pákového efektu. Pri obchodovaní s finančnými rozdielovými zmluvami dochádza k finančným stratám na 74 % až 89 % účtov retailových investorov. Mali by ste zvážiť, či chápete, ako finančné rozdielové zmluvy fungujú, a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko, že utrpíte finančné straty.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Scroll to Top